تاریخچه شرکت آدیداس بخش اول
نوشته شده توسط : ابوالفضل سهیلی نیا

داستان گروه آديداس در يك نگاه:

آديداس: نامي است كه طرفدار رقابت در تكام بخشهاي ورزشي در سراسر جهان مي باشد. ديدگاه موسس اين شركت يعني «ادولف داسلر» داراي اصالت بوده و فلسفه همكاري و مشاركت و نيز اصول و قوائد راهنمايي وي باعث شده تا در چند نسل موفق باشد.
اين ايده در حين ساده بودن بسيار عالي مي باشد. هدف داسلر، تهيه بهترين تجهيزات ورزشي براي هر يك از ورزشكاران مي باشد. تمام اين كارها در سال 1920 شروع شد يعني زماني كه داسلر اولين كفشهاي ورزشي خودش را ساخت و از اندك مواد باقي مانده بعد از جنگ جهاني اول استفاده نمود.
امروزه، محصولات آديداس گسترده شده و از كفش ، لباس ، متعلقات براي بسكتبال ، فوتبال، اسكي و گلف را توليد مي كند.
نام آديداس از دو هجاي اول نام و نام خانوادگي Adi Dasslesr مشتق شده است. يك سال بعد، داسلر سه مارك را بعنوان مارك تجاري ثبت نمود. بعد از گذشت 70 سال ، خانواده داسلر در سال 1989 از شركت كناره گيري نمود و سپس اين موسسه به Akitiengesellschaft انتقال داده شد.
رابرت لوئيس دريفوس ، رياست بخش اجرايي شركت را از آوريل 1993 تا ماس 2001 بعهده داشت. او كسي بود كه اديداس را در نوامبر 1995 در بازار بورس معرفي نمود. از سال 2001 ، هربرت هانير ، هدايت گروه را به عهده گرفته است.
گروه آديداس : در سال 1997 ، گروه اديداس توانست گروه «سالمون »را به تملك خودش در آورد و نام كمپاني را به آديداس- سالمون تغيير داد. گروه سالمون دارنده مارك تجاري گلف «تيلورميد» بود.
در اكتبر 2005، بخش تجاري «سالمون» كه شامل شركتهاي وابسته با مارك تجاري «سالمون» ، «ماويك» ، « بن فاير» ، « آرك تريكس» بود به شركت ورزشي «فينيش آمر» فروخته شد. شركت نام قانوني اش را به آديداس AG با موافقت سهامداران در جلسه عمومي سالانه كه در ماه مي 2006 صورت گرفت تغيير داد.
در 31 ژانويه 2006، آديداس- سالمون صاحب شركت بين المللي «ريبوك» با مسئوليت محدود شد. با پايان دادن به معاملات «ريبوك» باب جديدي در تاريخ گروه آديداس باز شد. با ادغام معروفترين و بلندپايه ترين شركتها در دنياي وسيع صنعت وسايل ورزشي با يكديگر گروه جديد از دنياي رقابتي جديد شناخته شده و مكمل دامنه وسيع توليدات بوده كه حضور قوي تر در ميان تيم ها ، ورزشكاران و حوادث و ليگهاي ورزشي به سود بيشتري خواهد رسيد.
شركت نوپاي اديداس در سراسر دنيا 25000 كارگر داشت و بيش از 2000نفر از آنها در شركت اصلي در Herozogenaurach كار مي كردند. تيمي متشكل از طراحان ، متخصصان در زمينه بيومكانيك و فن اوري مواد در «پورتلند» و دومين مركز فن آوري آديداس در «شينفيلد» در نزديكي «نورنبرگ» تحقيق مي كردند. در «شينفيلد» مدل و الگوهاي اوليه محصولات مورد نظر ساخته شده و امتحان مي شوند. به همين علت شركت امكانات توليد كفش ورزشي را در آلمان نگه داشته است.
بيش از 80مركز داد و ستد جانبي تضميني براي توليدات آديداس در سراسردنيا وجود دارند. فروش و توزيع توليدات اديداس در 4 منطقه دنيا متمركز شده است كه عبارتند از: بازار اروپا، آمريكاي شمالي ، اسيا ، اقيانوسيه و آمريكاي لاتين. امروزه آديداس بزرگترين تامين كننده اروپائي كفش و لباس ورزشي بحساب مي آيد.
آدي داسلر- مردي كه نام خودش را به آديداس داد:
«آدلف داسلر» در پي ايده اي ساده در سال 1920 زماني كه تنها 20 سال داشت اولين كفش را توليد نمود. رويايش در زندگي اين بود كه براي همه ورزشكاران بهترين كفشها را توليد كند. اين اصلي بود كه تا دَم مرگ راهنماي او در زندگي بود. او در سال 1978 در گذشت. 700 پروانه ساخت و حق مالكيت صنعتي در سراسر دنيا مويد جستجوي هميشگي براي رسيدن به بهترين ها بود.
اولين كفش او از مواد اندكي كه در دسترس بود و در دوره مشقت بار جنگ از كتان ساخته شد. خودش نيز ورزشكاراحساساتي بود و از همان ابتدا ارتباط نزديكي با شركت كنندگان در ميادين ورزشي داشت و هميشه شخصا حاضر مي شد.
رويدادهاي مهم ورزشي:
«آدي داسلر» كارش را بر شيوه هاي كلاسيك دو ميداني متمركز نمود. ورزشكاران در بازيهاي المپيك 1928 در آمستردام براي اولين بار كفشهاي مخصوصي را از كفاشي وي پوشيدند.او دراواسط دهه 20 كفشهاي عاج دار را آزمايش نمود.
در اواسط دهه 30، «آدي داسلر» 30 نوع مختلف از كفشها را براي 11 ورزش ساخته بود و 100 نفر نيرو كار در اختيار داشت.آديداس در مدت كمتر از دو دهه پيشتاز سازندگان كفشهاي ورزشي شد. بعد از جنگ جهاني دوم شروع به كار تازه اي نمود. در سال 1947 با 47 كارگري كه در اختيار داشت توانست دانستني هاي بدست آمده دوره پيش از جنگ و نيز ايده هاي جديد را به مرحله عمل در آورد. «آدي داسلر» اولين كفش ورزشي پس از جنگ را با تركيبي از كتان و لاستيك مخازن سوختي آمريكائي ساخت. در سال 1948، نام شركت را آديداس ناميد كه برگرفته از اول اسم و فاميلي خودش بود. بعد از يكسال مارك تجاري 3 خط را ثبت نمود.
هنگامي كه تيم آلمان جام جهاني فوتبال را در سال 1954 برد موفقيت بسراغ او آمد. در مسابقه فينال افسانه اي كه بين تيمهاي آلمان و مجارستان برگزار شده بود تيم آلمان كفشهاي ورزشي پوشيده بوده كه داراي گل ميخهاي پيچي ساخت آديداس بودند.
«آدي داسلر» همتراز با رشد سريع ورزش مي كوشيد تا توليداتش را خاص و بهينه نمايد. او اولين تاجري بود كه از تبليغات ورزشي استفاده مي كرد. در نتيجه عموم از نوآوريهاي او مطلع مي شدند. او از بازيكنهاي مشهور براي تبليغ توليداتش استفاده مي كرد. ورزشكاران معروفي از قبيل: « جسي اوون» ، « محمدعلي » ، « ماكس اشملينگ» ، « سِپ هربرگر» ، و «فرانز بكن بائر» خودشان را جزئي از دوستان داسلر مي دانند. تبليغات بي پروا يكي از پايه هاي سياست شركت شد. از آن زمان به بعد ادي داسلر محصولي ابتكاري در هر يك از رويدادهاي شد و برتري كفش هاي اديداس مستند شد. با برقراري ارتباط با ورزشكاران فعال شيوه هاي مختلف بهترين كفشها را تقريبا براي همه ورزشها ساخت. با كمك پسرش هورست شركت بين المللي را بنا نهاد كه در همه رويدادهاي ورزشي جهان حضور داشته و دارد.
از اواسط دهه 1960، شروع به توليد لباس براي مسابقات و تمرينها نمود. توپهاي توليدي در سال 1963 به بازار آمد و از 1970 مسابقات رسمي در همه رويدادهاي جهاني توليدات اديداس را داشته است.
ادي داسلر در سال 1978 در سن 78 سالگي فوت نمود. ميراث ، ايده ها نام و پيشرفتهايش همچنان براي كمك به ورزشكاران در راه برداشتن محدوديتهاي عملكردي ادامه دارد.

در پي مرگ موسس شركت بيوه ادي كاتي و پسرش هورست مسئوليت شركت را به عهده گرفتند. هورست داسلر فرصتهائي را كه در تبليغات ورزش آمده بود را تكميل نمود. تحت راهنمايي هاي وي اديداس توانست تا رهبر جهاني نواوري در بازار ورزشي شده و نيز عهده دار تاسيس شعبه اي در كشور فرانسه شد. بطور غير منتظره اي داسلر در سال 1987 درگذشت در حالي كه هنوز 51 سال داشت. در سال 1989 آديداس تبديل به يك شركت شد.




:: برچسب‌ها: تاریخچه آدیداس , آدیداس , adidas ,
:: بازدید از این مطلب : 790
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: